Protokół Jury

Protokół

Turnieju Teatrów Jednego Aktora 20. „Sam na Scenie”
68. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego
Słupsk, 15-17 czerwca 2023 r.



Jury w składzie: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Jolanta Krawczykiewicz, Tomasz Miłkowski,
Jan Zdziarski, po obejrzeniu 14 spektakli konkursowych przyznało następujące wyróżnienia
i nagrody:

Wyróżnienie w wysokości 500 zł, ufundowane ze środków Miasta Słupska:

dla Darii Pudło i Katarzyny Boroń z Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Zabrzu
za spektakl „Lori”
na motywach Amandy Benett i Lori Schiller „Cichy pokój”.


Trzy równorzędne drugie nagrody w wysokości po 1000 zł, otrzymują:

- Katarzyna Brzozowska i Violetta Glińska z Młodzieżowego Domu Kultury nr 6 w Bydgoszczy
za spektakl „Kamień”
na motywach tekstów Bronki Nowickiej
 pt. „Nakarmić kamień”.
Nagroda ufundowana ze środków Województwa Pomorskiego.

Magdalena Stefańska i Krzysztof Szekalski
za spektakl „Wilgoć”
na podstawie dramatu Sandry Szwarc „Woda w usta”.
Nagroda ufundowana ze środków Województwa Pomorskiego.

Joanna Zaremba i Agata Andrzejewska z Miejskiego Domu Kultury w Opocznie
za spektakl „Matka”
na podstawie dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza
pt. „Matka
 - Niesmaczna sztuka w dwóch aktach z epilogiem”.
Nagroda ufundowana przez Starostę Słupskiego Pawła Lisowskiego
ze środków Starostwa Powiatowego w Słupsku.



Trzy równorzędne pierwsze nagrody w wysokości po 1500 zł,
ufundowane ze środków Miasta Słupska otrzymują:

Dorota Garbicz-Stodolna z Nyskiego Domu Kultury
za spektakl „Koniec świata”

na podstawie poematu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
„Wizje świętego Ildefonsa
 czyli Satyra na Wszechświat”.

Arkadiusz Jaskulski z Młodzieżowego Domu Kultury w Białogardzie
za spektakl „KAC”

na podstawie dramatu Tadeusza Słobodzianka „Nasza klasa”.

Wiktoria Skowron i Dominika Migoń-Madura z Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy
za spektakl „wychowana”
na motywach powieści Marty Dzido pt. „Matrioszka”.



Grand Prix w wysokości 3000 zł, ufundowane ze środków Województwa Pomorskiego 

otrzymują Julia Eisenbardt i Paweł Sroka z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki
za spektakl autorski „Co by się nie pomarnowało”. 



Zostały także przyznane nagrody specjalne:

Paszport GERASA, uprawniający do przekraczania granic w świecie monodramu
za spektakl „Koniec świata” na podstawie poematu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
„Wizje świętego Ildefonsa czyli Satyra na Wszechświat”
dla Doroty Garbicz-Stodolnej
 z Nyskiego Domu Kultury.



Nagroda Towarzystwa Kultury Teatralnej - Teatr Rondo w Słupsku,
ufundowana ze środków Spółki Witkac w wysokości 500 zł

dla twórców spektaklu autorskiego pod tytułem
 „Co by się nie pomarnowało”
Julii Eisenbardt i Pawła Sroki z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki.



Zaproszenie na 26. Międzynarodowy Festiwal Interpretacji Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza
„Witkacy pod strzechy”

dla twórczyń spektaklu „Matka”
Joanny Zaremby
 i Agaty Andrzejewskiej z Miejskiego Domu Kultury w Opocznie.


Nagrody Kapituły Jubileuszowej 20. Sam na scenie w składzie:
Wiesław Geras, Ryszard hetnarowicz, Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek,
Grzegorz Piekarski i Ewelina Zięba

Po obejrzeniu 14 spektakli konkursowych postanawia przyznać nagrodę w wysokości 1000 zł
ufundowaną przez Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo
twórcom spektaklu "Co by się nie pomarnowało"
 Julii Eisenbardt i Pawłowi Sroce z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki,

oraz dwie równorzędne nagrody w wysokości po 500 zł
ufundowane przez prywatnego donatora oraz Pomorskie Towarzystwo Kultury Teatralnej
twórcom spektaklu „wychowana” 
Wiktorii Skowron i Domince Migoń-Madurze z Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy,

oraz spektaklu „Koniec Świata”
Dorocie Garbicz-Stodolnej z Nyskiego Domu Kultury.



Nagroda Dyrektorki Słupskiego Ośrodka Kultury Jolanty Krawczykiewicz
Słoik Ogórków Małosolnych

dla Karoliny Pożogi z Żar
za zaangażowany, mocny głos w sprawie kobiet i uwypuklenie straszności „hołoty umysłowej” władzy.


Nagroda Konsylium Publiczności Jubileuszowego 20. Sam na scenie. 
Komisja w składzie: Aleksandra CybulaZofia Giedrojć i Mateusz Kwiatkowski, po wielokrotnym przeliczeniu głosów oddanych do urny pieczołowicie pilnowanej przez Aleksandrę Cybulę,
stwierdza, co nastepuje:

Katarzyna Brzozowska – 3 głosy
Julia Eisenbardt – 20 głosów
Dorota Garbicz-Stodolna – 8 głosów
Aleksandra Ignasińska – 1 głos
Magdalena Stefańska – 1 głos
Wiktoria Skowron – 1 głos
Milena Uznańska – 1 głos
Joanna Zaremba – 1 głos

W związku z powyższym nagrodę Konsylium Publiczności Jubileuszowego Dwudziestego Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora Sam na Scenie, w skrócie Nagrodę Publiczności otrzymuje: Julia Eisenbardt.


Jury po obejrzeniu 14 prezentacji konkursowy, uznaje, że tegoroczny poziom wykonawczy „Sam na scenie”
był bardzo dobry. Monodramiści poruszyli tematy, które są ważne społecznie, które mają wagę dla ich pokolenia. Ze sceny mówili o samotności, kryzysach współczesnego świata, próbach uwolnienia się od uzależnień, z traumatycznych relacji, z patologicznych rodzin, o problemach psychicznych tak niestety dziś powszechnych: depresji, schizofrenii,
 a także o człowieku uwikłanym w kołowrót historii i współczesną politykę. Sięgnięto po repertuar poetycki, prozatorski, dramatyczny, także po autorskie scenariusze.
Dowodzi
 to, że teatr jednego aktora jest otwarty, poszukuje materiału w różnych gatunkach
i wypowiedziach. Wszystkie konkursowe prezentacje były ascetyczne, osadzone w prostej estetyce. Aktorzy tworzyli odrębne światy przy pomocy prostych środków, umownych rekwizytów, stawiając na siłę słowa i prawdę emocji, na spotkanie z widzem. Jury zachęca jednak, by za każdym razem to aktorzy decydowali o wyborach repertuarowych, a nie ich instruktorzy, czy reżyserzy, a tych wykonawców, którzy pracują sami – do konsultacji scenicznych pomysłów.

W roku jubileuszu 20. edycji „Sam na scenie” jury w sposób szczególny dziękuje organizatorom, którzy od dwudziestu lat przyjmują w słupskim Ośrodku Teatralnym Rondo monodramistów z całej Polski, zapewniają im świetne warunki artystyczne, ale – co równie ważne – dbają o atmosferę spotkania i otaczają życzliwością. Dziękujemy: gospodarzom miasta za to, że od lat wspierają finansowo i mentalnie przegląd; Słupskiemu Ośrodkowi Kultury, który niegdyś przyjął przegląd pod dach Ronda, i z niezmienną siłą i zaangażowaniem dba
o jego rozwój; Pani komisarz, a zarazem dobremu duchowi festiwalu, Katarzynie Sygitowicz-Sierowsławskiej, która kieruje festiwalem i dba o jego perfekcyjny przebieg, a także wszystkim pracownikom Ronda, których często nie widać w blasku reflektorów, ale wykonują wszelkie działania, by Festiwal od lat mógł tak dobrze funkcjonować. Dziękujemy redaktorom gazety festiwalowej za ich zaangażowanie i pracę do późnych godzin nocnych, a także całemu sztabowi wolontariuszy za ich bezinteresowną miłość do teatru i pomoc okazywaną gościom festiwalu. Bardzo serdecznie dziękujemy sponsorom i darczyńcom, którzy widzą sens we wspieraniu sztuki monodramu. Do zobaczenia za rok!

Nagrody finansowe i rzeczowe zostały ufundowane przez Województwo Pomorskie, Miasto Słupsk, Starostę Powiatu Słupskiego, Słupski Ośrodek Kultury oraz Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo.
Nagrodzeni otrzymali unikatowe „Czarne książeczki z Hamletem” wydawane od 2007
roku dzięki Wiesławowi Gerasowi. To jego dbałość i starania o „monotetar” w Polsce zaowocowały serią opowieści o twórcach, spektaklach, aktorach i reżyserach podejmujących trud przygotowania monodramów.
Wszyscy uczestnicy 68. Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora otrzymali upominki ufundowane przez Miasto Słupsk, kwartalnik kultury i edukacji teatralnej „SCENA” wydawany przez Towarzystwo Kultury Teatralnej oraz książki przekazane przez Państwowy Instytut Wydawniczy.

Protokół sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.

Na tym protokół zakończono.

Słupsk, dn. 17 czerwca 2023 r.