Program 2012

8 czerwca (piątek)

Godz. 10.00 Uroczysta Inauguracja, Nowy Teatr im. Witkacego

Godz. 10.15 Nowy Teatr im. Witkacego
Mikołaj Prynkiewicz (woj. pomorskie)
„Lata nauki Wilhelma Meistra” na podstawie fragmentów powieści J. W. Goethego o tym samym tytule oraz „Hamleta” Williama Szekspira
Scenariusz: Mikołaj Prynkiewicz, Stanisław Miedziewski
Reżyseria: Stanisław Miedziewski

Godz. 11.00 PTL „Tęcza”
Maria Czaplewska (woj. zachodniopomorskie)
„Ból fantomowy”
Kolaż tekstów H. Ch. Andersena „Opowiadanie o matce”, „Światła na niebie”- autor anonimowy
Scenariusz, reżyseria, scenografia: Maria Czaplewska

Godz. 11.40 Nowy Teatr im. Witkacego
Bartosz Mazurkiewicz (woj. zachodniopomorskie)
„Koniec” na podstawie opowiadania Samuela Becketta o tym samym tytule
Scenariusz, reżyseria, scenografia: Anatol Wierzchowski

Godz. 12.25 PTL „Tęcza”
Natalia Mioduszewska (woj. lubuskie)
„Ciamciaramcia”
Scenariusz: Robert Konowalik
Reżyseria, scenografia: Przemysław Wiśniewski
Muzyka: Adam Aston

Godz. 13.10 Nowy Teatr im. Witkacego
Krystian Pesta (woj. kujawsko-pomorskie)
„Moja matka” na podstawie powieści „Bornholm. Bornholm” Huberta Klimko-Dobrzanieckiego
Scenariusz, reżyseria: Krystian Pesta

Godz. 15.00 Nowy Teatr im. Witkacego
Grzegorz Szlanga (woj. wielkopolskie)
„Uśmiech Dostojewskiego” na podstawie powieści „Lolita” Władimira Nabokowa
Scenariusz: Stanisław Miedziewski, Grzegorz Szlanga
Reżyseria: Stanisław Miedziewski
Muzyka: Paweł Szumski

Godz. 15.50 PTL „Tęcza”
Marta Andrzejczyk (woj. warmińsko-mazurskie)
„Spadanie też jest formą lotu”
Na podstawie wierszy „Tatuś”, „Krawędź”, „Mistyczka”, „Kolos”, „Kobieta Łazarz”, „Wiąz” i prozy „Dzienniki 1950-62” Sylvii Plath oraz „Seks z aniołami”, „Oddech”, „Thamuz” Piotra Misiorowskiego
Tłumaczenie: Julia Hartwig, Jan Rostworowski, Agnieszka Kochanowska, Teresa Truszkowska
Scenariusz: Marta Andrzejczyk
Opieka reżyserska/inscenizacja: Agnieszka Kołodyńska
Muzyka: Piotr Misiorowski

Godz. 16.35 Nowy Teatr im. Witkacego
Kamila Winkler (woj. lubuskie)
„NIE-WINNA?” na podstawie powieści Heinricha Bölla „Utracona cześć Katarzyny Blum”
Scenariusz: Małgorzata Paszkier
Reżyseria i scenografia: Kamila Winkler i Małgorzata Paszkier

Godz. 17.20 PTL „Tęcza”
Mateusz Więcławek (woj. łódzkie)
„Lament paranoika” na podstawie „Paranoid: A. Chant” Stephen’a King’a
Tłumaczenie i scenariusz: Adam Piekarzewski
Muzyka: Piotr Zygma

Spektakl mistrzowski:
Godz. 20.00 Nowy Teatr im. Witkacego
„Fedra” w wykonaniu Anny Skubik w monodramie opartym na tragedii Jeana Baptiste’a Racine’a
Przekład: Artur Międzyrzecki
Inscenizacja i reżyseria: Bogusław Kierc
Lalki: Anna Żak
Muzyka: Stephan Micus, Daniel Georgiev

Ten żywioł szaleje w kobiecie i tym żywiołem jest kobieta. Zatracająca się w nim tak samo, jak on się w niej zatracił i… odnalazł jeszcze większy wigor.

Fedra pokochała Hipolita, swojego pasierba. Samym pożądaniem przekracza próg podwójnego tabu: zdrady i duchowego kazirodztwa. Nic z tego, czego najnamiętniej pragnie, nie zostanie spełnione, a przecież doprowadzi do rzeczywistej, krwawej tragedii. Dlaczego – wobec tej niemożliwości; niemożliwości założonej i niemożliwości faktycznej – Fedra nie wycofuje się z tego wewnętrznego biegu? Bo bardziej od tego, co wie o uporządkowanych i godnych człowieka uczuciach, pociąga ją to, czego nie wie, ale – co naprawdę dzieje się w jej ciele i duchowych schowkach, co dzieje się w jej zmysłach i myślach naprawdę. Bez sankcji i powinności, które zna i według których osądza samą siebie. Bezlitośnie. Bezlitośnie, ale z czułą mądrością odnosząc się do swojego nieszczęścia tak, jak odniosłaby się do nieszczęścia innego człowieka ryzykującego podróż w głąb chwilowo nieczynnego wulkanu swoich namiętności. Być może – w głąb Ciebie.

Bogusław Kierc 

9 czerwca (sobota)

Godz. 10.00 PTL „Tęcza”
Barbara Frencer (woj. dolnośląskie)
„Dzidzia” na podstawie powieści Sylwii Chutnik „Dzidzia”
Reżyseria: Aneta Ćwieluch
Muzyka : fortepian Joanna Michalik, śpiewa Daria Jabłońska

Godz. 10.35 Nowy Teatr im. Witkacego
Paulina Pajórek (woj. lubelskie)
„E.E”
Scenariusz na podstawie powieści Olgi Tokarczuk „E.E”: Paulina Pajórek, Katarzyna Grudzień
Reżyseria: Katarzyna Grudzień

Godz. 11.20 PTL „Tęcza”
Ewa Wąsek (woj. opolskie)
„Zwyczajna dziewczyna”
Scenariusz Lidia Rogowska na podstawie opowiadania Joan Macleod
Reżyseria: Lidia Rogowska

Godz. 12.05 Nowy Teatr im. Witkacego
Julia Kaczmarczyk (woj. małopolskie)
„Podróż do zielonych cieni” na podstawie sztuki o tym samym tytule Finn’a Methlinga
Tłumaczenie: Jarosław Iwaszkiewicz
Scenariusz i reżyseria: Janusz Michalik

Godz. 12.50 PTL „Tęcza”
Ewa Dziewulska (woj. podkarpackie)
„Amalia bierze głęboki oddech” na podstawie monodramatu o tym samym tytule Aliny Nelegi
Scenariusz: Barbara Płocica, Ewa Dziewulska
Reżyseria; scenografia, muzyka: Barbara Płocica

Godz. 15.00 Nowy Teatr im. Witkacego
Aleksandra Nowosadko (woj. podlaskie)
„Słodka Dolly”
Scenariusz, reżyseria: Joanna Łupinowicz
Scenografia: Mieczysław Iwaszko

Godz. 15.35 PTL „Tęcza”
Mateusz Gola (woj. śląskie)
„Momo” na podstawie powieci autorstwa Romaina Gary, wydana pod pseudonimem Emile Ajar „Życie przed sobą”
Tłumaczenie: Krzysztof i Krystyna Pruscy
Scenariusz: Grażyna Tabor, Mateusz Gola
Reżyseria: Grażyna Tabor

Godz. 16.20 Nowy Teatr im. Witkacego
Ewelina Walczak (woj. mazowieckie)
„Dziewczyna” na podstawie opowiadania „Dotyczy sprawy Bobby’ego T.” ze zbioru opowiadań J. C. Oatesa
Tłumaczenie: Hanna Pawlikowska- Gannon
Scenariusz, scenografia: Monika Żurek, Ewelina Walczak
Reżyseria: Monika Żurek
Muzyka: Rafał Balicki

Godz. 17.05 PTL „Tęcza”
Paweł Grabas (Wojsko Polskie)
„Monolog z lisiej jamy” na podstawie tekstu Jerzego Pilcha
Scenariusz, scenografia, reżyseria: Elżbieta Bernatek

Wieczór gospodarzy
Godz. 18.30 Nowy Teatr im. Witkacego
„Matka Mejra” w wykonaniu Caryl Swift
Monodram powstał w oparciu o reportaże „Jakbyś kamień jadła” Wojciecha Tochmana oraz „Urodziłam się z łopatą” Ryszarda Bilskiego
Reżyseria: Stanisław Miedziewski
Premiera: 6 stycznia 2012

Tytułowa Matka Mejra towarzyszyć będzie doktor Ewie Klonowskiej w oczekiwaniu na odnalezienie szkieletu jej córki i syna. Mejra wie, jaki los spotkał jej dzieci, ich zwłoki nie mogą być jednak pochowane. Szkielety Dautoviców mieszają się z kośćmi innych Muzułmanów na wielu stosach, zakopanych w ziemi albo zwyczajnie wrzuconych do jaskiń.

Kluczem do połączenia zmarłych z żywymi jest dr Klonowska, urodzona we Wrocławiu, jedna z najwybitniejszych przedstawicielek medycyny sądowej na świecie, członkini Amerykańskiej Akademii Nauk Sądowych. Od ponad 15 lat z grobów rozsianych po całej Bośni wydobywa ludzkie szczątki. Metodycznie, po kilkanaście godzin dziennie, oddziela drobne kostki dzieci od kości dorosłych, pierze ubrania i włosy ofiar, z bezładnych stosów wykopuje ludzi i zwraca ich rodzinom.

„Matka Mejra” traktuje o bezgranicznej pamięci o bliskich lecz także o potrzebie uwolnienia się od żałoby. Spektakl jest wołaniem o sprawiedliwość wobec niewinnych i zapomnianych. Dla nas żyjących we Wspólnej Europie, jest także bolesnym przypomnieniem demonów kryjących się w historii naszego kontynentu.

Godz. 20.30 Restauracja Staromiejska
„Czy teatr jednego aktora jest teatrem ubogim?” rozmowa z Wiesławem Gerasem

10 czerwca (niedziel

godz. 12.00 Nowy Teatr im. Witkacego
Zakończenie Festiwalu (koncert finałowy, ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród)